CARA ATASI MIGRAIN DENGAN ESP

  • March 09, 2016
  • By ckdayah.blogspot.my
  • 0 Comments

Apa tu Migrain?

Migrain adalah sakit kepala sebelah sama ada pada sebelah kiri atau kanan. Kebiasaannya sakit kepala sebelah ini sangat menyakitkan dan kadang-kadanag datangnya sakit ini secara tiba-tiba.



Sakit kepala migrain ini sangat menyiksa dan keadaan kepala yang berdenyut-denyut. Kadang boleh menyebabkan rasa mual dan juga muntah-muntah.

Orang yang mempunyai migrain ini, akan mengganggu mereka dalam kerja harian mereka. Ini disebabkan sakit kepala sebelah membuatkan mereka tidak boleh berfikir kerana tidak tahan akan sakit kepala yang mereka hadapi.

Orang yang selalu migrain ini sangat sensitif pada cahaya, bau-bauan, suasana yang bising dan keadaan yang terlalu ramai orang.

Faktor-Faktor Migrain

Banyak sebenarnya faktor-faktor migrain ini. Antaranya:

No.1 Asap Rokok

Migrain disebabkan asap rokok sama ada terhidu asap rokok atau diri sendiri yang merokok. Seperti yang diberitahu sebelum ini, memang rokok satu gejala yang tidak baik. Ini kerana boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang merbahaya.

Jadi, sebaiknya hindarkan diri dari orang yang tengah merokok. Atau perokok sendiri yang mempunyai masalah migrain ini diharap tinggal gejala merokok. Ia merosakkan kesihatan tubuh badan.

No.2 Kurang Minum Air

Penyebab migraine juga kurang minum air. Sebagusnya minumlah air yang cukup setiap hari untuk mengelakkan dari sakit.

Dari aspek lain, minum air kosong yang banyak bagus untuk badan dalam membunuh bakteria yang ada dalam tubuh badan anda. Jadi, minumlah air sekurang-kurangnya 8 hingga 10 gelas sehari.

No.3 Tidak Cukup Tidur

Migrain juga boleh disebabkan tidur yang tidak cukup. Mungkin terlalu banyak kerja yang hendak disiapkan sampai tidur lewat malam. Ia menyebabkan migrain kerana tidak cukup tidur.

Ia mengganggu pola tidur dan rehat jika tidak cukup tidur. Jadi, seeloknya buat jadual, siapkan kerja pada masanya dan dapatkan rehat yang cukup.

No.4 Stress

Stress punca migrain. Stress dengan kerja yang banyak, stress dengan keluarga, dengan kawan dan sebagainya. Jadi, cuba tangani masalah stress ini agar tidak migrain. Berbincang jika ada masalah.

No.5 Waktu Makan Tak Menentu

Waktu makan yang tidak menentu juga punca kepada migrain. Terlalu sibuk dengan kerja-kerja sampai lupa untuk makan menyebabkan individu tersebut diserang migrain kerana perut kosong. 

No.6 Perubahan Hormon

Migrain juga disebabkan perubahan hormon individu. Hormon lain orang lain perubahan hormonnya. Cuba dapatkan nasihat doktor atau stabilkan hormone dengan mengambil supplemen.

Cara Atasi Migrain

Migrain selalunya diatasi dengan mengambil pengambilan ubat seperti panadol atau ubat tahan sakit yang selalu diberikan oleh hospital atau klinik.

Jadi, sampai bila mahu ambil ubat ini? Risau terlalu banyak bahan yang tidak patut kita ambil yang boleh menyebabkan buah pinggang rosak.

Disini, saya ingin kongsikan supplemen yang boleh membantu untuk mencegah migraine adalah ESP, B-Complex dan Ostematrix.

1. ESP (Soy Protein Isolated Powder)


Dengan ESP akan dapat membantu anda untuk rasa kenyang dan juga memberi tenaga kepada anda. Punca lain migrain juga disebabkan perut kosong dan waktu makan tak menentu. Oleh itu, saya sarankan anda untuk mengambil ESP ini. Ia membantu anda dalam mencegah migrain yang anda hadapi selama ini.

2. B-Complex Shaklee

B-Complex Shaklee ini mengandungi 8 jenis vitamin B seperti B1(thiamine), B2(riboflavin), B3(niasin), B5(Pantothenic asid), B6, B7(Biotin), B9(folat), B12.

Vitamin B membantu badan untuk menghasilkan tenaga dan membentuk sel-sel darah merah. Malah, vitamin B kompleks membantu merawat dan mencegah masalah kesihatan tertentu.

Vitamin B ini larut air dan lebihannya akan dibuang melalui sistem perkumuhan. Jadi, sangat pentinglah untuk anda ambil vitamin B kompleks setiap hari.



B-Complex yang mengandungi Vitamin B2 dan B6 telah terbukti dapat membantu mengurangkan dan mencegah sakit kepala disebabkan migrain. Vitamin B complex ini berfungsi merangsang hormon serotonin (hormon gembira) yang juga bantu penghidap migrain yang selalu sakit kepala akibat stress, tekanan, dan keletihan. 

Ostematrix Shaklee

Kalsium sangat penting untuk kesihatan tulang, otot dan juga ligamen. Magnesium juga diperlukan untuk mengamilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi.

Kajian ada menunjukkan bahawa pengambilan kalsium berlebihan bukan sahaja membantu menguatkan tulang-tulang malah membantu mengurangkan gejala-gejala osteoarthritis.



Kandungan ostematrix iaitu kalsium, magnesium dan vitamin D. Magnesium ini berfungsi mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang yang dipercayai punca berlakunya migrain. Oleh sebab itu, kalau anda mengalami ketegangan urat atau otot, sakit-sakit atau lenguh tubuh badan, anda disarankan dan digalakkan untuk mengambil Ostematrix ini.

Paling penting adalah untuk anda ketahui dan kenali punca-punca migrain dahulu. Kerana ianya akan membantu anda dalam mencegah migrain. 

Hidup anda akan lebih berkualiti tanpa migrain. Buatlah pilihan terbaik. 

Testimoni



Pertanyaan/ Order
Sebarang pertanyaan atau order boleh terus whatsapp ke 0179793589 (Dayah). Dayah akan sertakan cara pengambilan yang berkesan untuk anda.

Sekian.

Norhidayah
SID:1216854




You Might Also Like

0 comments