4 SUMBER FIBER ASLI YANG TOP & BEST

  • March 01, 2016
  • By ckdayah.blogspot.my
  • 0 Comments

Fiber atau serat adalah sangat penting dalam kesihatan harian kita. Makanan dari serat berasaskan tumbuhan. Ianya tidak dicerna oleh badan dan tidak mengandungi nutrien. Tapi serat sangat penting untuk penghadaman dan usus dalam membantu untuk mengurangkan risiko penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, kolesterol, kencing manis dan penyakit jantung. Ianya juga boleh menyebabkan sembelit dan sukar untuk membuang air besar jika kurang pengambilan serat. Dengan menambah lebih banyak serat asli dari sumber semulajadi dalam diet harian anda sangat penting untuk kesihatan anda.
fotolia_19820256_XS

1. Kekacang

Kekacang adalah dari kumpulan sayur-sayuran yang termasuk kacang merah dan kacang. Sesetengah pakar makanan mengesyorkan menambahan kekacang dalam diet harian anda untuk kepentingan mereka. Ini kerana kekacangan mengandungi serat yang tinggi. Makanan ini kaya dengan nutrien juga tinggi dalam mineral besi, magnesium dan kalium, tidak mengandungi kolesterol dan rendah lemak.

2. Bijirin Penuh

Tidak seperti tepung putih, biji-bijian yang tidak ditapis dan masih mengandungi kuman atau lapisan bran. Ini bermakna mereka mempunyai kandungan serat yang tinggi dan nutrisi. Kebiasaanya, seluruh bijirin akan diletak ke dalam roti, pasta dan makanan lain. Disyorkan makan spageti gandum, yang mempunyai 6 gram serat setiap cawan dan mutiara barli, yang mengandungi 6.0 gram serat setiap cawan.

3. Oatmeal

Oat dianggap sebagai kuasa-makanan kerana mereka adalah tinggi dengan serat dan nutrien lain. Oat mempunyai indeks glisemik yang rendah, yang bermakna mereka memperlahankan penyerapan gula dari saluran pencernaan ke dalam darah. Ini boleh membantu untuk menyimpan tenaga yang stabil dan mengurangkan rasa lapar yang berlebihan. Oat sangat popular dimakan sebagai bubur dan juga dibuat roti, biskut, dan makanan lain.

4. Berries

Beri dan buah-buahan lain yang tinggi kandungan serat  sangat penting untuk kesihatan anda. Makanlah buah-buahan yang boleh membantu untuk menambah serat sama ada larut atau tidak larut untuk keseimbangan gula darah yang lebih baik dan kolesterol darah. Buah raspberi antara buah yang mengandungi kandungan serat yang paling tinggi.

Kesan Kurang Pengambilan Serat

  • Sakit kepala punca kerana sudah dua tiga hari tidak membuang.
  • Kesukaran untuk membuang air besar.
  • Perut kembung disebabkan angin badan.
  • Toksin banyak dalam badan.
  • Sembelit.
  • Proses turun berat badan lambat.
Jadi, cara mudah untuk selesaikan masalah kurang pengambilan serat adalah dengan mengambil supplemen yang boleh membantu anda. Contoh macam saya, saya mengambil supplemen Shaklee untuk atasi masalah kurang pengambilan serat ini.
Maklumat lebih lanjut tentang supplemen ini boleh klik link ini SET LAWAS .
Nak tahu lebih lanjut supplemen apa.. boleh sms@whatsapp ‘Set Lawas’ ke 0179793589.
Free Consultansi dari saya.
Sekian.

You Might Also Like

0 comments