5 CARA CUCI MUKA DENGAN BETUL

  • March 07, 2016
  • By ckdayah.blogspot.my
  • 0 Comments

Seperti yang kita tahu, cuci muka adalah satu perkara yang simple atau ringkas. Tetapi ramai yang tidak tahu cara mencuci muka dengan betol. Jadi, hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua cara mencuci muka dengan betul mengikut step by step.
Apa yang paling penting? Pastikan muka anda bersih, dan lembap sebelum ber 'make-up' atau hendak tidur. Ini kerana, kulit muka akan rejuvenates secara semulajadi ketika anda tidur. Ok. Disini saya sertakan 5 cara mencuci muka dengan cara yang betul.
042915-face-washing-lead

Cara 1:

Basuh muka dengan menggunakan air suam dan pembersih krim. Air suam dapat membantu menanggalkan kotoran daripada kulit. Pembersih krim lebih menghidratkan, tetapi jika anda memakai banyak solek, anda mungkin mahu menggunakan pembersih gel atau penghilang solek (makeup remover). Selepas mandi, jangan sapu muka dengan kuat. Kalau boleh cuma lap-lap saja. Ini kerana ia akan meregangkan kulit anda dan boleh membawa kepada kedutan.

Cara 2:

Ambil kapas muka dan sedikit toner serta sapukan di sekeliling wajah anda, beri tumpuan kepada kawasan yang bermasalah. Sebagai contoh, jika anda mempunyai kulit berminyak di t-zon, toner adalah bantuan yang bagus untuk mengurangkan masalah kulit berminyak.

Cara 3:

Cara seterusnya dengan menggunakan serum. Serum adalah seperti jus hijau untuk kulit anda. Gunakan satu atau dua titik serum untuk disapu pada keseluruhan muka anda. Ini juga merupakan cara yang baik untuk menangani apa-apa masalah kulit anda, ini kerana mereka membuat serum untuk segala-anti-penuaan, pelembap, kemerahan, dan lain-lain.

Cara 4:

Selain itu, anda juga boleh mencampurkan serum dengan pelembap anda,ini cara untuk menjimatkan anda. Untuk malam, pilih pelembap yang lebih berat, tetapi untuk harian (waktu siang), pastikan anda memilih satu dengan SPF untuk perlindungan dari cahaya matahari.

Cara 5:

Cara yang terakhir, jangan lupa krim mata anda! Kawasan di bawah mata adalah bahagian kulit yang paling nipis, jadi ia mendesak untuk kelembapan. Jadi, anda hendaklah urut atau tepuk dengan krim mata  dibawah mata sehingga setengah inci dibawah tulang kening anda. Jika anda memakai mekap anda perlu tunggu beberapa minit supaya krim itu boleh serap.
Sekian dari saya sedikit perkongsian tentang cara-cara mencuci muka dengan betul. Sememangnya banyak cara mencuci muka ini. Cuma kita perlu praktik kan dengan seeloknya.
Alhamdulillah, dengan pencuci muka yang saya guna sekarang sangat membantu saya dan kulit muka semakin lembut. Saya mengguna Nutriwhite. 
Kepada siapa yang ingin mencuba pencuci muka ini. Jangan segan-segan untuk whatsapp saya di 0179793589.
Kelebihan dan khasiat pencuci muka ini boleh klik disini.
Sekian.

Hidayah
SID:1216854

You Might Also Like

0 comments