Cara Atasi Masalah Penyakit Sopak ( Vitiligo )

  • February 06, 2017
  • By ckdayah.blogspot.my
  • 0 Comments

Apa tu sopak? 


Sopak atau dalam bahasa perubatan dipanggil vitiligo yang mana merupakan sejenis penyakit kulit. Pengidap sopak ini mempunyai kulit bertompok-tompok putih yang tidak mempunyai pigmen.

Dipercayai sopak ini berpunca dari masalah pigmentasi, yang mana sel-sel yang menghasilkan pigmen, iaitu melanosit dirosakkan oleh auto antibodi yang dihasilkan oleh pesakit itu sendiri.

Tanda utama penyakit sopak ini adalah timbul tompok-tompok putih di atas kulit dan ia juga melibatkan kawasan seperti rambut atau bulu kening, misai, bulu roma dan sebagainya. Ia juga boleh menukarkan rambut menjadi putih.

Penyakit sopak atau vitiligo ini tidak menyebabkan rasa gatal atau sakit. Namun, ia boleh menyerang sesiapa sahaja tanpa mengira peringkat usia dan jantina.

Walaupun penyakit sopak atau vitiligo ini tidak berjangkit atau bahaya, tetapi ia menganggu kehidupan harian pengidap sopak ini. Kerana penyakit sopak ini memberi kesan negatif kepada psikologi pengidap sopak. 

Sekiranya penyakit sopak ini melibatkan kawasan muka atau mana-mana bahagian yang tidak boleh ditutup, pengidap sopak akan berasa malu  dan rendah diri.

Cara Atasi Masalah Penyakit Sopak (Vitiligo)

Dah bermacam-macam cara cuba untuk masalah penyakit sopak ini, tapi hasil tetap sama.

Sebelum itu, sopak ini salah satu penyakit SLE. SLE digelar juga penyakit 1001 wajah. Pesakit SLE bagi masalah kulit antaranya sopak (vitiligo), ekzema (mild), dan psoriasis. Sebab itu, sukar untuk merawat masalah penyakit sopak ini. 

Penyakit sopak ini dipercayai membentuk protein yang dipanggil cytokins. Protein ini yang merosakkan sel melanosit yang membentuk melanin.

Kaedah yang boleh atasi masalah sopak ini dengan menggunakan nutrisi Shaklee untuk meningkatkan sistem imun. Ini kerana, pesakit SLE biasanya mengalami masalah autoimmune  dimana sistem imun mereka menyerang badan mereka sendiri. 

Untuk memperbaiki sel. Ini kerana, sel kulit pesakit perlu dibaikpulih supaya kulit asal dapat menggantikan kulit putih. Dalam bahasa mudahnya, bila mana sel sihat, luaran pon akan sihat dan cantik.

Antara Produk Yang Sesuai Untuk Atasi Masalah Sopak adalah:-

1. Vivix

Vivix bertindak dengan cara menghalang pembentukan protein AGE di dalam tubuh. Protein AGE yang terbentuk boleh menyekat dan menghalang sel berfungsi secara normal. Vivix juga kaya dengan resveratrol dan polifenol yang bertindak sebagai antioksidan untuk menghalang dan merawat kerosakan kulit yang berlaku.

Polifenol yang ada dalam vivix bertindak sebagai antioksidan untuk menghalang dan merawat kerosakan kulit disebabkan oleh pendedahan cahaya matahari. Lagi-lagi, kerosakan kulit juga berkait rapat dengan radikal bebas yang boleh merosakkan sel kulit. Polifenol ini sangat bagus untuk melindungi kulit dan tubuh daripada radikal bebas.

2. Energinizing Soy Protein (ESP)

Eenergizing Soy Protein (ESP) ini merupakan protein yang penting untuk pengidap sopak. Ia membantu dalam memperbaiki sel-sel yang rosak. Untuk badan sihat dan menghasilkan sel yang lebih sihat sangat memerlukan pengambilan protein yang cukup.

3. DTX Complex

Kunyit (Turmerix) yang mengandungi curcumin yang ada dalam DTX Complex membantu dalam menguatkan sistem imunisasi badan dan mengurangkan kerosakan sel-sel badan. Mencegah keradangan yang mana membantu menyembuhkan luka atau membaiki kulit.

Ini menjadikan curcumin sangat membantu pengidap atau pesakit sopak untuk mengalakkan repigmentasi.

Lain-lain vitamin yang boleh ditambah untuk masalah penyakit sopak adalah

  • B-Complex
  • NutriFeron
  • Vitamin C (SR Vita-C Plus)
Kerana vitamin diatas membantu kuatkan sistem imun dan mengandungi antioksidan juga. 

Dan perlu diingatkan, pengambilan supplemen atau vitamin mungkin menyebabkan lambat perubahan, terutama sopak yang melibatkan organ paling luar iaitu kulit. Jadi untuk customer saya akan maklumkan lebih awal kesan perubahan mengambil masa . Cuma paling penting disini, adalah menjadikan sistem imun badan mereka kuat untuk membantu kesihatan kulit mereka. 

InsyaAllah.

Testimoni

Pertanyaan/Tempahan

Anda boleh hubungi atau whatsapp di 017-9793589 (Dayah) untuk dapatkan produk ini dan konsultansi dari dayah. 

Sekian.
Norhidayah Long
1216854




You Might Also Like

0 comments