6 Makanan Super Aktif Untuk Kurangkan Kolesterol

  • January 26, 2017
  • By ckdayah.blogspot.my
  • 0 Comments




Terbayang-bayang penyakit jantung bila sebut kolesterol kan. Sememangnya itu lah yang kita duk bayang-bayang bila kolesterol tinggi. Mudah untuk dapat penyakit jantung bila kolesterol tinggi dan juga berisiko untuk kena stroke.

Jadi disini dayah nak kongsikan 6 jenis makanan yang super aktif untuk kurangkan kolesterol. Dalam memastikan untuk kurangkan kolesterol dalam badan, kita perlu memilih diet yang sihat dan rendah lemak tepu untuk membantu mengekalkan paras kolesterol kita rendah.
6 makanan super aktif yang dapat bantu anda dalam kurangkan kolesterol adalah:-


  1. Makanan berasaskan soya. Makanan soya ni membantu dalam mengurangkan kolesterol. Ini kerana, protein khas dalam soya dapat mengawal kolesterol dalam badan. Kajian menunjukkan anda boleh menurunkan kolesterol anda sekitar 6% dengan makan 15g soya protein setiap hari. Antara pilihan makanan soya, anda boleh memilih untuk ambil susu dan yogurt, daging soya, kacang soya, kacang edamame dan tauhu.
  2. Kacang. Semua kacang yang kaya dengan protein sayur-sayuran, serat, lemak tak tepu baik untuk jantung, vitamen E, magnesium, kalium, sterol tumbuhan semulajadi dan pelbagai nutrisi tanaman yang berfaedah. Dengan pengambilan 30-35g sehari kekacang berpotensi menurunkan kolesterol secara purata sebanyak 5%.
  3. Oat dan Barli. Kedua-dua oat dan barli ini kaya dalam bentuk serat larut dipanggil glucan beta. bila kita makan ni, ia membantu untuk mengikat kolesterol dalam usus dan mencegah dari diserap. Kira-kira 3g beta glucan sahaja disyorkan setiap hari untuk kurangkan kolesterol.
  4. Makanan yang diperkayakan dengan sterol tumbuhan dan stanols. Membantu dalam mengurangkan kolesterol. Sterol tumbuhan atau stanols semulajadi terdapat dalam pelbagai makanan seperti minyak sayuran, kacang, biji benih, bijirin penuh, buah-buahan dan sayur-sayuran. Pengambilan sterol tumbuhan 1.5-2.4g sehari menunjukkan dapat mengurangkan kolesterol sebanyak 7-10% lebih dari 2-3 minggu. Ia membantu dengan menyekat penyerapan kolesterol dalam usus.
  5. Buah-buahan dan sayur-sayuran. Semua buahan dan sayuran yang rendah dalam lemak tepu lebih membantu dalam mengurangkan kolesterol.
  6. Makanan yang kaya dengan lemak tak tepu. Dengan mengekalkan pengambilan kita setiap hari lemak tepu di bawah 20g (wanita) dan 30g (lelaki) adalah penting untuk menurunkan kolesterol, tetapi ia adalah sama penting untuk menggantikan lemak tepu ini dengan jumlah yang sederhana lemak tak tepu seperti yang terdapat dalam zaitun, bunga matahari, jagung, biji sesawi dan lain-lain sayur-sayuran, kacang dan benih minyak. makanan lain yang kaya dengan lemak tak tepu termasuk spread sayur-sayuran, avocado, ikan berminyak dan kacang. Elakkan kelapa dan minyak sawit, tidak seperti ini minyak sayur-sayuran, ia kaya dengan lemak tepu.
Cara lain yang membantu dalam menurunkan paras kolesterol adalah dengan mengamalkan supplemen atau vitamin Shaklee. Antara yang dicadangkan adalah:-

VIVIX (Perlindungan)

Macam mana Vivix memberi perlindungan adalah dengan membaiki sel DNA yang rosak secara aktif. Dalam Vivix ni ada 4 bahan utama yang sangat unik dan terbaik. Antaranya anggur Muscadine, purple carrot, elderberry dan polygonum cuspidatum.

Anggur Muscadine ini ialah anggur liar yang mempunyai 20 kromosom. Dengan kromosom yang berbeza dengan saiz anggur biasa, ianya memberikan lebih banyak manfaat kesihatan. Campuran polifenol dan resveratrol adalah yang terbaik untuk membantu membaiki sel yang rosak. 

Purple Carrot pula mempunyai Anthocyanins yang kebolehan dalam mengurangkan risiko penyakit koronari jantung. Disamping, membantu menangani masalah diabetes. 

Elderberry mengandungi flavonoids yang mempunyai ciri-ciri anti oksidan yang kuat dan imun untuk melawan bakteria dan jangkitan virus. Ianya juga bantu merendahkan tahap oksidasi kolesterol LDL. Oksidasi kolesterol LDL dianggap sebagai suatu penyebab utama kepada penyakit kardiovaskular. Ia juga untuk melindungi jantung, mengelakkan stroke atau serangan jantung.

Dalam Polygonum Cuspidatum mengandungi resveratrol yang bantu melambatkan proses penuaan, merendahkan kolesterol, merendahkan tekanan darah dan juga bantu mengurangkan berat badan.

PHYTOCOL ST (Pencegahan)

Phytocol ST bantu menurunkan kolesterol secara semulajadi. Diformulasi dengan bahan-bahan yang terbukti secara klinikal membantu penyerapan kolesterol dan menurunkan kolesterol LDL.

Dibuat dengan gabungan kuat sterol dan stanol yang wujud secara semulajadi dalam tumbuhan, buahan, sayuran dan bijirin. Sterol dan stanol yang wujud secara semulajadi ni dapat menurunkan kolesterol LDL (kolesterol jahat).

Tambahan pula, Phytocol ST ni membekalkan 2000 mg sterol dan stanol tumbuhan setiap hari. Untuk dapatkan amaun yang sama, anda perlu makan setiap hari 200 batang lobak merah, 70 keping roti gandum, dan 425 biji tomato. Mampu kah kita?

Kolesterol faktor dimana sangat berisiko untuk penyakit jantung. Jadi, dengan pengambilan Phytocol ST ini dapat mencegah risiko penyakit jantung.

OMEGA GUARD (Penurunan Kolesterol)

Minyak Ikan terbaik di dunia iaitu Shaklee Omega Guard. Ianya diekstrak dari ikan laut sejuk di perairan negara Jepun. Omega Guard merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Satu sajian Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid-lemak omega-3 EPA dan DHA. 

Omega Guard membantu dalam mencegah penyakit saluran darah dan strok. Ia juga merendahkan kolesterol dan menghindar pembekuan darah di dalam badan. Disamping, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolesterol LDL. Tambahan juga, mengurangkan risiko penyakit jantung.

VITA E COMPLEX (Menguatkan Jantung)

Vita E Complex dibuat dari minyak soya organik dan minyak biji gandum yang kaya dengan vitamin E. Ia juga diekstrak d-alpha tocopheryl yang aktif secara fisiologi dan digabung dengan 8 jenis vitamin E (alpha, beta, gama, delta). 


Vita E Complex mengandungi 10 mg selenium semulajadi yang membantu tubuh menyerap vitamin E, memelihara membran sel-sel, sel darah merah dan tisu-tisu otot.

Vita E Complex membantu menguatkan jantung. Dengan pengambilan harian 800IU vitamin E untuk jantung sihat. Melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid dan juga meningkatkan kolesterol HDL. Membantu mengurangkan tekanan darah, menghalang anemia hemolitik dan penyakit jantung.

Testimoni:-
Testimoni 1:

Testimoni 2:
Cara Tempahan:

Boleh hubungi atau whatsapp Dayah di 017-9793589. Free konsultansi dari dayah.

Sekian.
Norhidayah Long
1216854

You Might Also Like

0 comments