Cara Menghilangkan Jerawat Dengan Cepat dan Berkesan

  • October 21, 2016
  • By ckdayah.blogspot.my
  • 0 Comments

Dah memang lumrahnya, perempuan memang tak kan lari dari masalah jerawat. Jerawat sebenarnya boleh diklasifikasikan dalam beberapa jenis jerawat seperti jerawat halus, jerawat pasir, jerawat batu, parut jerawat dan jerawat-jerawat lain.

Dayah tahu mesti korang sangat tertekan bila jerawat muncul kan? Rasa malu nak berdepan dengan orang, rasa tak yakin bila nak bercakap, rasa macam diperhatikan sebab sesetengah orang ada masalah jerawat ni, pasti akan cuba tutup muka dorang dengan sapu tangan atau tisu. 

Kenapa?? Sebabnya malu dan takot orang tegur mukanya.

Kenali Punca Jerawat

  1. Perubahan Hormon - 

    Jerawat boleh muncul atau naik disebabkan perubahan hormon. Contohnya ketika zaman baligh, ketika hamil, datang period atau menopause bagi wanita. Jerawat timbul disebabkan hormon dalam badan iaitu hormon androgen (testosterone) yang ada dalam badan lelaki dan juga wanita. Ketidakstabilan hormon ini kadang-kadang terkawal dan kadang-kadang tidak terkawal. 

  2. Tekanan (Stress)

    Jerawat juga timbul disebabkan ketegangan dan stress yang dialami oleh sesetengah individu. Tekanan boleh dikatakan tiap-tiap hari juga ada tekanan seperti tekanan kerja atau persekitaran tempat kerja. Tekanan terbahagi kepada 2 iaitu tekanan fizikal dan tekanan emosi.

    i. Tekanan Fizikal seperti exercise yang berlebihan, tidur lewat atau tidur yang tidak teratur, jadual harian yang padat dan merokok.

    ii. Tekanan Emosi seperti bimbang atau risau yang berlebihan, buli, masalah keluarga, rumah tangga dan kekasih atau kerja yang banyak.

  3. Toksin
    Toksin dalam badan juga punca kepada timbulnya jerawat. Individu yang tidak pernah buang toksin , dalam badan sudah pasti banyak sisa-sisa toksin yang terkumpul. Jika sistem semulajadi tubuh tidak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semulajadi, inilah yang menjadi sebab kenapa kulit seseorang individu itu kusam, berjerawat dan masalah lain.

  4. Pemakanan

    Punca jerawat lain adalah dari segi pemakanan. Amalan pemakanan yang tidak seimbang seperti makanan berperisa, kacang, seafood, budu, belacan, makanan berminyak, makanan bergoreng yang berlemak seperti ayam goreng, daging dan juga berlemak seperti santan. Antara pemakanan ini berisiko untuk timbulnya jerawat. Sebab itu, pentingnya makanan yang seimbang untuk badan sihat dan juga kulit yang sihat.

  5. Alergik atau Alahan

    Selain itu, punca jerawat juga disebabkan alergik atau alahan. Contohnya penggunaan kosmetik atau pencuci muka yang ada bahan-bahan kimia tertentu yang tidak sesuai dengan kulit. 

  6. Faktor Genetik|

    Sesetengah keturunan dimana kulit mukanya memang tiada masalah seperti golongan arab yang rata-ratanya kulit mukanya yang putih dan licin. Jerawat selalu menghantui golongan yang kulit asia. Disamping itu, faktor dari genetik keluarga.

  7. Pencemaran dan Persekitaran

    Pencemaran alam sekitar seperti habuk atau udara yang tercemar seperti asap dan bahan kimia terutama di kawasan-kawasan bandar dan kilang. Ianya menyebabkan jerawat muncul dan dialami oleh penduduk di kawasan tersebut. Bahan-bahan ini menutup liang roma dan menyebabkan kulit menjadi kemerah-merahan.

  8. Resdung

    Jerawat juga berpunca daripada resdung juga. Kuman jenis propiono bacterium acnes boleh membiak di kelenjar sebum di kulit anda dan menyebabkan jerawat. Jangan picit jerawat itu, kerana apabila dipicit, kuman di dalam kulit tersebar ke kawasan sekitar dan menyebabkan jerawat dipermukaan lain.

  9. Faktor Cuaca

    Disamping itu, punca jerawat lain adalah disebabkan faktor cuaca yang tidak menentu. Perubahan cuaca seperti panas menyebabkan jerawat timbul.

Cara Menghilangkan Jerawat Dengan Cepat Dan Berkesan

Sumber: Google
Kat sini Dayah cadangkan dua jenis produk yang berkesan, selamat dan semulajadi untuk hilangkan jerawat dan parut jerawat.

(A) GLA COMPLEX


Berfungsi dalam membantu untuk mengawal hormon. GLA Complex juga bantu untuk menstabilkan hormon serta dapat hilangkan jerawat dan menghalang jerawat naik di muka.

Apa yang best tentang GLA Complex ini adalah muka kita akan kurang berminyak dan jerawat pula makin mengecut. Di samping itu, kelebihan lain GLA Complex ini adalah mengandungi vitamin E yang boleh bantu dalam cerahkan kulit jerawat, mengurangkan rasa gatal-gatal dan sakit pada jerawat.

Tambahan lagi, GLA Complex juga membantu meningkatkan kadar pemulihan luka jerawat serta tegangkan kulit.



(B) SUSTAIN RELEASED VITA-C PLUS


Vitamin C ini sangat best sebabnya semulajadi dan selamat.

Vitamin C ini berfungsi dalam meningkatkan paras kolagen dalam kulit kita.

Specialnya tentang vitamin C ini mempunyai gabungan teknologi modennya yang mana vitamin C ini kekal dalam darah untuk tempoh 5 jam selepas diambil.

Selain itu, vitamin C juga boleh mengecutkan jerawat dengan pantas, mencerahkan parut jerawat, mencerahkan kulit, menguatkan sistem daya tahan kulit pada radikal bebas.




Testimoni:

Testimoni I


Testimoni II


Cara Tempahan:

Boleh hubungi atau terus whatsapp Dayah ke 0179793589.

You Might Also Like

0 comments